Dierenartsencentrum Vaccavet

Loading... Cuteness.

Een social media marketingstrategie uitwerken voor een dierenartsenpraktijk?

“Zeker!”, was ons antwoord. “Liever gisteren dan vandaag. Zorgen wij dan voor die vertederende dierenfoto’s?” *(Wegdromend over fotoshoots met pups, kittens en schattige konijntjes…) We konden niet wachten om aan de slag te gaan!

Probleemstelling en briefing?

Dierenartsencentrum (DAC) Vaccavet vroeg ons om de opening van hun nieuwe ICU spoeddienst bekend te maken bij het grote publiek: van de (potentiële) klant tot de professionele collega.

Ons antwoord?

“Wij zullen dit varkentje wel even wassen!” Ons advies was om eerst de algemene merkbekendheid van de dierenartsenpraktijk verhogen door een rebranding en meer aangepaste content om steeds meer mensen te bereiken via de social media kanalen. Wanneer de ICU dan up and running zou zijn, hadden we direct een grote relevante doelgroep om het geweldige nieuws aan te vertellen.

Het doel?

Vaccavet als dierenartsenpraktijk bekend maken bij elke dierenliefhebber in de regio en ze positioneren als de meest relevante dierenartsenpraktijk en ICU in de grotere regio.

Hoe?

Door eerst te focussen op merkbekendheid om van daaruit te werken naar de ultieme conversie: het telefoonnummer van de ICU in de smartphones van al hun (potentiële) klanten krijgen.

We zetten bij het plan van aanpak in op een mix van zowel online als offline marketing- en communicatietools.

Ons strategisch voorstel bestond uit :

  • creatie van een brochure en flyer;

  • verspreiding van een nieuwsbrief;

  • ontwikkeling van social media posts waarbij we het volledige creatieproces van fotografie, copywriting en publicatie op ons namen;

  • copywriting voor de website en publicatie van blogartikels;

  • een Facebook advertising campagne;

  • een SEA campagne waarin voornamelijk ingezet werd op het bellen naar de ICU;

  • Opvolging en maandelijkse rapportering;

  • het opzetten van een WhatsApp for Business gekoppeld aan de ICU zodat de klant de spoeddienst rechtstreeks kan contacteren.
     

We vatten de koe bij de horens en startten met het verhogen van het aantal volgers op hun Facebookpagina, het creëren van meer content volgens een vooraf bepaalde structuur en specifieke thema’s en het verhogen van het aantal website bezoeken dankzij blogartikels, slimme SEO en advertentietechnieken.

Gebruikte technieken en tools.

Om het centrum een duidelijk gezicht te geven zorgde Bianca voor een grondige rebranding.

Het logo van DAC Vaccavet kreeg een update, de huisstijl, de kleuren en de fonts werden vastgelegd en de website werd doorgelicht en aangepast aan de nieuwe branding.

Op basis van een vooraf besproken contentkalender werden blog- en Facebookposts gecreëerd. We kozen enkele specifieke thema’s en contentkapstokken uit waarrond we de posts uitwerken zoals een weetje, een 4-tal patiënten, de actie van de maand, een link naar het blogartikel,...

Op het Instagram-kanaal verschenen schattige dierenfoto’s die verwezen naar de Facebook- en blogposts.

Alle contentmatige inspanningen worden ondersteund met advertising op Facebook en Google. Door middel van een goede regionale targeting konden we met een klein advertentiebudget een mooi resultaat behalen binnen dit nicheproduct.

Gezien de business van Vaccavet draait op nieuwe afspraken en telefonisch contact, werd hierop ingezet. En met succes.

Onze inspanningen zorgden niet alleen voor een stijging in Facebookfans en websitebezoekers, maar vooral in het aantal oproepen die het dierenartsencentrum kreeg en het aantal klanten die hieruit voortvloeide.

Focus op betrokkenheid.

Een belangrijk punt in onze strategie om de merkbekendheid te vergroten, is inzetten op het engagement van onze volgers.

Betrokkenheid meten is belangrijk, omdat het weergeeft hoe goed de inhoud scoort bij de doelgroep. De engagament rate (betrokkenheidspercentage) geeft aan of ze de content interessant, waardevol en relevant vindt.

Door deze content af te stemmen op wat zij willen weten, bereiken we een ruim publiek die ook gaat reageren, liken en sharen met hun vrienden en zo potentiële klanten opleveren.

Resultaten en cijfers.

In de eerste maanden werd sterk ingezet op het creëren en systematisch publiceren van content op de Facebookpagina en werden enkele posts gepromoot om extra bereik en pagina likes te genereren.

Dit leidde al gauw tot een stijging van 63% volgers in de eerste 2 maanden en 82% tot nu toe. Daarna bleef het aantal pagina likes organisch groeien.

Er verschijnen regelmatig blogposts op de website. Deze artikels zijn luchtig en informatief en spreken de (potentiële) klant aan, zoals een recept voor homemade hondenkoekjes, giftige voedingsmiddelen voor uw huisdier of wat te doen tegen en na een een tekenbeet.

Met de blogposts met een meer professionele inhoud, richten we ons op collega dierenartsen.

Door hier naartoe te linken op de Facebook- en Instagrampagina, zagen we het aantal nieuwe websitebezoekers fel toe nemen.

Om de opening van de ICU-dienst bekend te maken, werden enkele dark posts opgesteld gekoppeld aan een openingsevenement (dat helaas nog niet kon doorgaan door de COVID19-crisis).

Wat viel ons op?

We leerden dat de theorie en praktijk niet altijd 1 op 1 zijn. De strategie die op basis van een initiële briefing wordt opgesteld, kan door onvoorziene omstandigheden (uitgestelde opening / Corona-virus) ervoor zorgen dat je het traject moet bijsturen en de focus - tijdelijk - moet verleggen.

Ken uw community : cuteness scoort.

Wanneer we onze theoretische en praktische marketingkennis combineren met de sector- en doelgroepkennis van de klant, komen we tot het beste resultaat en kunnen we content creëren die nuttig is voor onze volgers én rekening houdt met de gevoeligheden binnen het thema dierenwelzijn.

Stem de content af op wat je community wil zien, lezen en weten. Wissel daarbij ook voldoende af tussen de thema’s aan de hand van vooraf vastgelegde contentkapstokken. Zo maak je je merk waardevol en relevant wanneer je klanten het uiteindelijk nodig hebben.

Wij kunnen dit ook voor jou doen!

  • Heb jij onvoldoende tijd voor en/of kennis van een effectieve social media marketing strategie om je bedrijf/diensten bekend te maken bij jouw relevante doelgroep, dan helpen wij graag!
  • We werken samen met jou en je collega’s een heldere structuur uit om regelmatig en aan de hand van relevante contentlijnen posts te publiceren op je socialmediakanalen.
  • Uiteraard helpen we ook graag met de traffiek naar je website, door de SEO te optimaliseren en blogartikels te schrijven.

Heb je vragen, feedback of opmerkingen?  Contacteer ons gerust!

Zelf doen? Check ons opleidingsaanbod. (*Binnenkort online)

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×