Bio

23/02/2020

Je potentiële klanten zitten op sociale media. Je wilt dus dat ze, als ze een van je profielen tegenkomen, een goede eerste indruk van je krijgen. Je hebt meestal maar een paar seconden, een of twee beelden en een klein beetje tekst om die indruk te maken. Dus hoe zorg je ervoor dat die korte beschrijving, ook wel ‘bio’ genoemd op veel kanalen, goed weergeeft waar je bedrijf voor staat?

Geen shortcuts

“Ik bedenk een goede elevator pitch en copy-paste die op al mijn kanalen. Klaar!” Het zou mooi zijn als het zo werkte. Niet elk socialemediakanaal heeft dezelfde karakterlimiet, en de bio verschijnt ook niet overal op dezelfde plaats. Bovendien heeft niet elk kanaal hetzelfde publiek. Instagram trekt nog steeds vooral millenials op zoek naar (shop)inspiratie en Linkedin heeft de professionals op zoek naar nieuwe uitdagingen of nieuws uit hun sector. Hier dezelfde bio gebruiken zou dus bijna absurd zijn. Dus bekijken we het schrijven van de ideale bio ook per kanaal.

1. Instagram

De karaktelimiet voor je bio is 150. Je wilt ervoor zorgen dat mensen die op je profiel belanden, zo snel mogelijk weten waar jouw merk of bedrijf voor staat. Beschrijf dus hier je producten of diensten en wat ze uniek maakt. Het is ook een goed idee om al aan te halen hoe ze van nut kunnen zijn voor jouw (potentiële) klanten.
Bij het schrijven van de bio hou je je ‘ideale Instagramvolger’ voor ogen en schrijf voor hem of haar. Beschrijf hoe je hen gaat inspireren. Zo kan je nieuwe volgers bereiken die dicht aanleunen bij je doelpubliek en dus ook veel kans hebben om klanten te worden.
Vergeet ook niet om hashtags te gebruiken en een link naar je website toe te voegen.

Passen emoji’s bij je merk? Dan is het zeker een fijn idee om ook daarmee te spelen.

Goede voorbeelden zijn:

bpost: slim gebruik van emoji’s 

Miekeshop: inspirerend en duidelijk 

Little Dutch: droog maar duidelijk

En wat is dat met dat “Link in bio”? Bij instagram posts en stories is het niet mogelijk om actieve links, links die meteen klikbaar zijn, te plaatsen. Daarom werken veel merken en bloggers met ‘link in bio’: je plaatst de link waar je naar wilt verwijzen (tijdelijk) bij je bio op je profiel. Hier kan je dankzij enkele tools zelfs een soort landingspagina voor je merk maken. (Meer uitleg daarover in deze blogpost)

2. Facebook

Als je klanten je opzoeken op Facebook, zijn ze op zoek naar meer informatie over je bedrijf (bij Instagram is dit vooral inspiratie). Er is dan ook een uitgebreide Info tab voorzien op bedrijfspagina’s. Je kan hier heel wat feitelijke informatie kwijt (oprichtingsdatum, website, contactgegevens, openingsuren,...). Neem zeker de tijd om dit correct te doen met alle informatie die relevant kan zijn voor jouw klanten. Ook de officiële mission statement is hier een toegevoegde waarde. Als je dan een bio schrijft voor Facebook, weet je al dat de feiten ergens terug te vinden zijn. Zo kan de focus van de bio liggen bij merkidentiteit en -waarden.

De karakterlimiet voor je bio op Facebook is 155. Beschrijf kort wat je bedrijf doet, hoe het oplossingen biedt aan klanten en wat jullie zo uniek maakt. Je kan ook een kort verhaal schrijven om meer op emotie van de profielbezoekers te spelen. 

Denk eraan: je Facebook bio kan gevonden worden door Google, en wordt gebruikt als mensen zoeken binnen Facebook. Zorg dat belangrijke keywords er dus zeker in voorkomen.

3. LinkedIn

Hier gaat het vooral om professionele inhoud en contacten, dus kom je best ook over als een geloofwaardig persoon uit jouw sector. Op je bedrijfspagina kan je in detail beschrijven wat het bedrijf doet en voor staat. De karakterlimiet staat hier op een ruime 2000 tekens, dus je kan echt belichten wat jouw bedrijf zo uniek maakt en waarom klanten dus voor een samenwerking met jouw bedrijf moeten kiezen. Ook de link naar de bedrijfswebsite, de grootte van je bedrijf, de oprichtingsdatum en andere interessante data kan je hierin kwijt. 

 

Denk hier ook zeker aan “search engine optimalisatie” (SEO): de eerste 156 tekens van je Linkedin bedrijfsbio verschijnen in preview als je zoekt op Google op bedrijfsnaam. Dus zorg ervoor dat hierin de essentie van je producten en bedrijf zeker terug te vinden zijn. 

4. Pinterest

Pinterest is voor veel mensen een een verzamelplaats van inspiratie voor hun hobby’s of speciale gebeurtenissen. De bio van jouw bedrijf, blog of persoonlijk profiel moet dan ook inspirerend zijn. Denk wel goed na: je hebt hier maar 160 tekens om te vertellen waar je voor staat. Het is dus idealiter één zin die samenvat wat je doet. Ook hier schrijf je een beetje ‘voor Google’, want je wilt natuurlijk op de juiste zoektermen gevonden worden. Kleine hack: verwerk al wat van deze termen in de naam van je profiel, zoals in dit voorbeeld. 



Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×